Destycon

Social Media Strategie model

Wilt u als bedrijf weer een stapje verder gaan, neem dan het afgelopen jaar helemaal door en bedenk wat u verder wilt bereiken met behulp van social media. De meeste bedrijven zullen in het voorjaar weer volop gebruik gaan maken van social media. Dit hoeft niet per definitie in het voorjaar te zijn, want dat is helemaal afhankelijk van w doelstellingen. Kerstverlichting voor particulieren aanprijzen in januari, februari en maart heeft natuurlijk weinig zin. Maar voor winkelstraten, winkelcentra en stadsharten is het nu juist wel de tijd om te evalueren en te plannen. Dus dat segment van de markt moet dus juist wel nu benaderd worden. Daarom is iedere strategie uniek.

Doorbraak van Social Media

De groei van social media is enorm. Het aantal gebruikers kan nu al vergeleken worden met het aantal gebruikers van landen als Rusland en Amerika. Dat daar kansen liggen, is dus duidelijk. Maar de aanpak van social media is heel anders dan die van het lanceren van een traditioneel product. Welke gebruikers hebben interesse in uw producten of diensten? Het inzetten van social media kost tijd en vooral toewijding. U moet dus ook de juiste mensen en ruimte beschikbaar hebben. Door continue aandacht te besteden aan volgers en likes, kunt u het aantal leden uitbreiden. Heeft u eenmaal een vast en groot aantal volgers of likes, dan kunt u echte omzetgroei of verschuivingen gaan bewerkstelligen. Maar let op: aanbieders kunnen de spelregels aanpassen onderweg. Dit is een factor waar u geen grip op heeft. En dus één van de valkuilen van social media.

Social Media modellen binnen uw organisatie

Binnen organisaties is het vaak zo dat alleen bepaalde afdelingen toegang hebben tot social media, zoals u kunt zien in onderstaand model. Regelmatig kom ik bij bedrijven waar alleen de afdelingen communicatie en marketing social media in kunnen en mogen zetten. Andere afdelingen moeten eerst in overleg met een andere partij voordat er enige vorm van communicatie via social media kan plaatsvinden. En dit is nu juist het probleem. Wilt u dat een strategie werkt, dan moet er snel geschakeld kunnen worden. Overleggen kost onnodig veel tijd. Daarnaast moet u altijd op de juiste manier communiceren met uw doelgroep. Dán heeft het effect en zal het aantal gerichte volgers toe kunnen nemen.

Vaak is de situatie van social media als in deze afbeelding.

Als u niet snel kunt schakelen heeft social media geen toegevoegde waarde voor uw onderneming. Ook andere afdelingen kunnen social media handig inzetten. Denk aan de afdeling logistiek. Zij weten in no time wanneer vertragingen in verzendingen optreden en zouden dit meteen bekend kunnen maken via dit platform. Zouden dit soort meldingen eerst moeten worden doorgezet naar de klantenservice en vervolgens pas naar de afdeling communicatie, worden deze te laat openbaar gemaakt. Met een ontevreden klant als resultaat.

Ook een klantenservice kan handig gebruik maken van social media. Bij overbelaste lijnen kunnen klanten bestellingen plaatsen of vragen stellen via social media. Deze kunnen binnen een redelijk termijn beantwoord worden. De klant heeft hierdoor de beleving dat er meteen iets wordt gedaan met zijn vraag en/of bestelling. En dat wordt ook verwacht.

Social media Hoe zou het moeten zijn?

In onderstaand model kunt u zien dat alle afdelingen gebruik kunnen maken van de social media kanalen van uw organisatie. Dit is een betere situatie, omdat er sneller kan worden gereageerd op vragen en opmerkingen.

Met een goed werkend model kunt u wel resultaten boeken.

Heeft u een compleet advies nodig op het gebied van social media? Wij zijn u graag van dienst en willen samen met u werken aan een goede positie die op de lange termijn haalbaar blijft.